ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν, Πατέρα Παντοκράτορα, Ποιητήν οὐρανοῦ και γῆς, ὁρατῶν τε πάντων καί ἀοράτων.
Και εἰς ἕνα Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, τόν Υἱόν τοῦ Θεοῦ, τόν μονογενῆ, τόν ἐκ τοῦ Πατρός γεννηθέντα πρό πάντων τῶν αἰώνων.
Φῶς ἐκ φωτός, Θεόν ἀληθινόν ἐκ Θεοῦ ἀληθινοῦ, γεννηθέντα, οὐ ποιηθέντα, ὀμοούσιον τῷ Πατρί, δι’ οὗ τά πάντα ἐγένετο.
Τόν δι’ ἡμᾶς τούς ἀνθρώπους καί διά τήν ἡμετέραν σωτηρίαν κατελθόντα ἐκ τῶν οὐρανῶν καί σαρκωθέντα ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου καί ἐνανθρωπήσαντα.
Σταυρωθέντα τε ὑπέρ ἡμῶν ἐπί Ποντίου Πιλάτου καί παθόντα καί ταφέντα.
Καί ἀναστάντα τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ, κατά τάς Γραφάς.
Καί ἀνελθόντα εἰς τούς οὐρανούς, καί καθεζόμενον ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός.
Καί πάλιν ἐρχόμενον μετά δόξης κρῖναι ζῶντας καί νεκρούς, οὐ τῆς Βασιλείας οὐκ ἔσται τέλος.
Καί εἰς τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, τό Κύριον, τό Ζωοποιόν, τό ἐκ τοῦ Πατρός ἐκπορευόμενον, τό σύν Πατρί και Υἱῷ συμπροσκυνούμενον καί συνδοξαζόμενον, τό λαλῆσαν διά τῶν προφητῶν.
Εἰς Μίαν, Ἁγίαν, Καθολικήν, καί Ἀποστολικήν Ἐκκλησίαν.
Ὁμολογῶ ἕν Βάπτισμα εἰς ἄφεσιν ἀμαρτιῶν.
Προσδοκῶ ἀνάστασιν νεκρῶν.
Καί ζωήν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος.
Ἀμήν.
Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν, Πατέρα Παντοκράτορα, Ποιητήν οὐρανοῦ και γῆς, ὁρατῶν τε πάντων καί ἀοράτων.
Και εἰς ἕνα Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, τόν Υἱόν τοῦ Θεοῦ, τόν μονογενῆ, τόν ἐκ τοῦ Πατρός γεννηθέντα πρό πάντων τῶν αἰώνων.
Φῶς ἐκ φωτός, Θεόν ἀληθινόν ἐκ Θεοῦ ἀληθινοῦ, γεννηθέντα, οὐ ποιηθέντα, ὀμοούσιον τῷ Πατρί, δι’ οὗ τά πάντα ἐγένετο.
Τόν δι’ ἡμᾶς τούς ἀνθρώπους καί διά τήν ἡμετέραν σωτηρίαν κατελθόντα ἐκ τῶν οὐρανῶν καί σαρκωθέντα ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου καί ἐνανθρωπήσαντα.
Σταυρωθέντα τε ὑπέρ ἡμῶν ἐπί Ποντίου Πιλάτου καί παθόντα καί ταφέντα.
Καί ἀναστάντα τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ, κατά τάς Γραφάς.
Καί ἀνελθόντα εἰς τούς οὐρανούς, καί καθεζόμενον ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός.
Καί πάλιν ἐρχόμενον μετά δόξης κρῖναι ζῶντας καί νεκρούς, οὐ τῆς Βασιλείας οὐκ ἔσται τέλος.
Καί εἰς τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, τό Κύριον, τό Ζωοποιόν, τό ἐκ τοῦ Πατρός ἐκπορευόμενον, τό σύν Πατρί και Υἱῷ συμπροσκυνούμενον καί συνδοξαζόμενον, τό λαλῆσαν διά τῶν προφητῶν.
Εἰς Μίαν, Ἁγίαν, Καθολικήν, καί Ἀποστολικήν Ἐκκλησίαν.
Ὁμολογῶ ἕν Βάπτισμα εἰς ἄφεσιν ἀμαρτιῶν.
Προσδοκῶ ἀνάστασιν νεκρῶν.
Καί ζωήν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος.
Ἀμήν.
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ-ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
«Πιστεύω εις ένα Θεόν».
Έτσι αρχίζει το «Σύμβολο της Πίστεως», το γνωστό «πιστεύω».
Τι είναι όμως αυτό;
Πρόκειται για μια προσευχή-ομολογία πίστεως. Μια σαφής, σύντομη ομολογία της πίστεως μας. Αποτελείται από δώδεκα προτάσεις-άρθρα. Τα πρώτα επτά άρθρα αναφέρονται στον Χριστό: Ότι είναι μονογενής Υιός του Θεού Πατέρα. Ότι είναι ομοούσιος (=ίδιας ουσίας) με τον Πατέρα. Ότι είναι τέλειος Θεός. Και ότι έγινε και τέλειος άνθρωπος. Γεννήθηκε από την Παρθένο Μαρία. Ότι σταυρώθηκε-αναστήθηκε· και αναλήφθηκε. Και ότι θα έλθει πάλι στον κόσμο, να κρίνει ζώντες και νεκρούς.
Στη συνέχεια αναφερόμαστε στο Άγιο Πνεύμα- στο τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας. Και λέμε, ότι είναι τέλειος Θεός, τον οποίο προσκυνούμε με τον Πατέρα και τον Υιό. Τέλος ομολογούμε την πίστη μας στην Εκκλησία πού ίδρυσε ο Κύριος Ιησούς Χριστός και στα μυστήρια πού Εκείνος παρέδωσε.
Η φράση «Πιστεύω εις ένα Θεόν» σημαίνει: «εμπιστεύομαι τα πάντα στον Θεό». Δηλαδή δεν πρόκειται για αποδοχή μιας ιδεολογίας-φιλοσοφίας, αλλά για αποδοχή του προσώπου του Χριστού. Αυτός είναι η μοναδική Αλήθεια. Το λέει και ο Χριστός στο ευαγγέλιο: «Εγώ ειμί η Οδός, η Αλήθεια και η Ζωή» (Ιωάν. 19,6). Και για να μην το ξεχνάμε ποτέ αυτό, το «Πιστεύω» το απαγγέλλομε επίσημα στη μέση της θείας Λειτουργίας. Πότε; Μετά τη Μεγάλη Είσοδο, οπότε τα δώρα μεταφέρονται από την πρόθεση στην άγια Τράπεζα. Και λίγο πριν από τον καθαγιασμό τους: δηλαδή λίγο πριν από την ευλογία του άρτου και του οίνου να γίνουν σώμα και αίμα Χριστού. Γιατί τότε; Για να φανεί, τότε ότι η ορθή πίστη είναι η προϋπόθεση του αγιασμού μας και της σωτηρίας μας.
Γιατί όμως, εμείς οι ορθόδοξοι δίνουμε τόση βαρύτητα στην ορθή πίστη για την σωτηρία μας;
Επειδή σωτηρία είναι η επανένωση του ανθρώπου με τον Θεό η αποκατάσταση καλής επικοινωνίας μαζί Του. Στο έργο αυτό μας βοηθεί μόνο ο Χριστός. Κανένας άλλος. Ούτε Άγγελος. Ούτε άνθρωπος. Γι' αυτό, και όταν κάποτε οι Ιουδαίοι ρώτησαν τον Χριστό:
-Τι πρέπει να κάνουμε, για να κάνουμε αυτό πού θέλει ο Θεός;
Ό Κύριος απάντησε:
-Να πιστέψετε σε Εκείνον πού Αυτός σας έστειλε (Ίωάν. 6, 28-29).
Το Σύμβολο της Πίστεως είναι σύντομη ομολογία της πίστεώς μας μέσα στην οποία παρουσιάζονται περιληπτικά, με σαφήνεια και αυθεντικά τα βασικά δόγματα του χριστιανισμού.
Το Σύμβολο της Πίστεως ή αλλιώς Πιστεύω το λέμε κυρίως στο μυστήριο του Βαπτίσματος αλλά και στις άλλες ακολουθίες.
Με αυτό αναγνωρίζονται οι βαπτισμένοι από τους αβάπτιστους.Στην αρχή υπήρχαν πολλά Σύμβολα.
Των Αποστόλων
Του Αγίου Αθανασίου κ.λ.π.
Αυτό που έχουμε σήμερα λέγεται Σύμβολο της Νίκαιας και της Κωνσταντινούπολης γιατί θεσπίστηκε στις Α΄ και Β΄ Οικουμενικές Συνόδους και είναι το μοναδικό που χρησιμοποιούν όλες οι χριστιανικές ομολογίες.
Αναφέρεται περιληπτικά σε αυτά που πρέπει να πιστεύει κάθε ορθόδοξος χριστιανός.
Αποτελείται από 12 άρθρα (στίχους)
Τα 7 πρώτα έγιναν στην Α΄ Οικ. Σ. Τα υπόλοιπα 5 στη Β΄.
Στα 9 πρώτα άρθρα κυριαρχεί το ρήμα ¨πιστεύω¨ στο 10 το ρήμα ¨ομολογώ¨ στα 11 και 12 ¨Προσδοκώ¨
Το 1ο άρθρο αναφέρεται στον Πατέρα
Από το 2ο μέχρι το 7ο στον Υιό
Το 8ο στο Άγιο Πνεύμα
Το 9ο στην Εκκλησία Το 10ο στο Βάπτισμα
Το 11ο στην Ανάσταση των νεκρών Το 12ο στην Δευτέρα Παρουσία.
Έτσι αρχίζει το «Σύμβολο της Πίστεως», το γνωστό «πιστεύω».
Τι είναι όμως αυτό;
Πρόκειται για μια προσευχή-ομολογία πίστεως. Μια σαφής, σύντομη ομολογία της πίστεως μας. Αποτελείται από δώδεκα προτάσεις-άρθρα. Τα πρώτα επτά άρθρα αναφέρονται στον Χριστό: Ότι είναι μονογενής Υιός του Θεού Πατέρα. Ότι είναι ομοούσιος (=ίδιας ουσίας) με τον Πατέρα. Ότι είναι τέλειος Θεός. Και ότι έγινε και τέλειος άνθρωπος. Γεννήθηκε από την Παρθένο Μαρία. Ότι σταυρώθηκε-αναστήθηκε· και αναλήφθηκε. Και ότι θα έλθει πάλι στον κόσμο, να κρίνει ζώντες και νεκρούς.
Στη συνέχεια αναφερόμαστε στο Άγιο Πνεύμα- στο τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας. Και λέμε, ότι είναι τέλειος Θεός, τον οποίο προσκυνούμε με τον Πατέρα και τον Υιό. Τέλος ομολογούμε την πίστη μας στην Εκκλησία πού ίδρυσε ο Κύριος Ιησούς Χριστός και στα μυστήρια πού Εκείνος παρέδωσε.
Η φράση «Πιστεύω εις ένα Θεόν» σημαίνει: «εμπιστεύομαι τα πάντα στον Θεό». Δηλαδή δεν πρόκειται για αποδοχή μιας ιδεολογίας-φιλοσοφίας, αλλά για αποδοχή του προσώπου του Χριστού. Αυτός είναι η μοναδική Αλήθεια. Το λέει και ο Χριστός στο ευαγγέλιο: «Εγώ ειμί η Οδός, η Αλήθεια και η Ζωή» (Ιωάν. 19,6). Και για να μην το ξεχνάμε ποτέ αυτό, το «Πιστεύω» το απαγγέλλομε επίσημα στη μέση της θείας Λειτουργίας. Πότε; Μετά τη Μεγάλη Είσοδο, οπότε τα δώρα μεταφέρονται από την πρόθεση στην άγια Τράπεζα. Και λίγο πριν από τον καθαγιασμό τους: δηλαδή λίγο πριν από την ευλογία του άρτου και του οίνου να γίνουν σώμα και αίμα Χριστού. Γιατί τότε; Για να φανεί, τότε ότι η ορθή πίστη είναι η προϋπόθεση του αγιασμού μας και της σωτηρίας μας.
Γιατί όμως, εμείς οι ορθόδοξοι δίνουμε τόση βαρύτητα στην ορθή πίστη για την σωτηρία μας;
Επειδή σωτηρία είναι η επανένωση του ανθρώπου με τον Θεό η αποκατάσταση καλής επικοινωνίας μαζί Του. Στο έργο αυτό μας βοηθεί μόνο ο Χριστός. Κανένας άλλος. Ούτε Άγγελος. Ούτε άνθρωπος. Γι' αυτό, και όταν κάποτε οι Ιουδαίοι ρώτησαν τον Χριστό:
-Τι πρέπει να κάνουμε, για να κάνουμε αυτό πού θέλει ο Θεός;
Ό Κύριος απάντησε:
-Να πιστέψετε σε Εκείνον πού Αυτός σας έστειλε (Ίωάν. 6, 28-29).
Το Σύμβολο της Πίστεως είναι σύντομη ομολογία της πίστεώς μας μέσα στην οποία παρουσιάζονται περιληπτικά, με σαφήνεια και αυθεντικά τα βασικά δόγματα του χριστιανισμού.
Το Σύμβολο της Πίστεως ή αλλιώς Πιστεύω το λέμε κυρίως στο μυστήριο του Βαπτίσματος αλλά και στις άλλες ακολουθίες.
Με αυτό αναγνωρίζονται οι βαπτισμένοι από τους αβάπτιστους.Στην αρχή υπήρχαν πολλά Σύμβολα.
Των Αποστόλων
Του Αγίου Αθανασίου κ.λ.π.
Αυτό που έχουμε σήμερα λέγεται Σύμβολο της Νίκαιας και της Κωνσταντινούπολης γιατί θεσπίστηκε στις Α΄ και Β΄ Οικουμενικές Συνόδους και είναι το μοναδικό που χρησιμοποιούν όλες οι χριστιανικές ομολογίες.
Αναφέρεται περιληπτικά σε αυτά που πρέπει να πιστεύει κάθε ορθόδοξος χριστιανός.
Αποτελείται από 12 άρθρα (στίχους)
Τα 7 πρώτα έγιναν στην Α΄ Οικ. Σ. Τα υπόλοιπα 5 στη Β΄.
Στα 9 πρώτα άρθρα κυριαρχεί το ρήμα ¨πιστεύω¨ στο 10 το ρήμα ¨ομολογώ¨ στα 11 και 12 ¨Προσδοκώ¨
Το 1ο άρθρο αναφέρεται στον Πατέρα
Από το 2ο μέχρι το 7ο στον Υιό
Το 8ο στο Άγιο Πνεύμα
Το 9ο στην Εκκλησία Το 10ο στο Βάπτισμα
Το 11ο στην Ανάσταση των νεκρών Το 12ο στην Δευτέρα Παρουσία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου